På lördag 15:e juni planeras det för en del trevliga aktiviteter i Gränna hamn.

Klockan 10:00 sjösätts ett konstverk skapat av konstnären Jenny Nordmark, i form av en 3D-printad Vättersnipa i full storlek. Den är tillverkad av ett biologiskt nedbrytbart material, och ska ha ett segel av linneväv. Namnet på konstverket är ”Aktion Vättern”, och ska belysa hur viktig vår vackra sjö är att värna om för framtiden, samt hur konsten förenar människor.

Gränna båtklubb har fått i uppdrag att bogsera konstverket över till Visingsö, och sedan vidare till Domsand. Någon annan bogserar den sen till Huskvarna, och slutligen till Jönköpings hamn. Där kommer den sedan förankras fast, och ligga kvar för beskådan.

Kl. 10:30 – 12:00, när konstverket är ivägsläppt, så bjuder båtklubben in till ”brygginvigning” med bryggfika vid vår nya fina brygga vid iläggningsrampen. Varmt välkommen att titta ner till hamnen för en kopp kaffe och enkel gemenskap!

Parkeringstillstånd

Vi vill även informera om hur parkeringstillstånd för våra klubbmedlemmar fungerar i år, då vi fått en del frågor kring det.

Det är Gränna Hamnbolag som hanterar detta, och för alla som hyr en båtplats så ingår ett parkeringstillstånd. Från och med i år behöver man registrera sig på Aimo-park’s hemsida, vilket alla båtplatsägare ska ha fått information om under våren.

För er medlemmar som inte har båtplats, eller hellre vill ha ett P-tillstånd som ett papperskort, så finns möjlighet att köpa det för 300 kr/säsong. Det beställs här:

Har du inte båtplats, så skriv att du är medlem och beskriv vilket behov du har av parkering i hamnen.

Det arbetas även på att ta fram bättre skyltning i hamnen, gällande hur båttrailers kan parkeras, hur rampen ska användas, och annan information som har varit bristfällig.

Oanvända båtplatser?

Vi kan meddela att det är hårt tryck på båtplatser i Gränna hamn. Det är många som vill ut på vattnet! Tyvärr ser man att ett flertal båtplatser förblivit tomma under hela säsongen under de sista åren. Vi vill därför uppmana er som inte använder er båtplats att släppa den, till förmån för andra som har båt och köar för en plats. I klubbens stadgar står att den som inte nyttjat platsen under två säsonger, riskerar att bli av med platsen.

Har du betalt din medlemsavgift?

Gränna båtklubb har en god ekonomi som bär sina kostnader, men det finns ändå löpande kostnader under hela året, och kontinuerliga behov av underhåll av fastigheter, kranar och annat. Därför ber vi er att betala era fakturor i tid, då det var ett ganska stort antal medlemmar (ca 15%) som inte betalat medlemsavgiften efter första fakturan.

Sveriges Sportfiskeförbund på besök

Tisdagen den 2 juli kl. 10-14 så får vi besök av Sveriges Sportfiskeförbund i Gränna hamn. Då kan du som är intresserad ta med dig barnen till hamnen och snacka fiske. Här kan du få de bästa tips & tricksen, och barnen får prova på att meta i hamnen tillsammans med proffsen.

Grevskapsregattan

Lördag 17 augusti är det dags för den årliga grevskapsregattan. Tävlingen utgår från Gränna hamn och seglas i en bana mellan Gränna och Visingsö. Det är roligt om vi blir så många deltagande segelbåtar som möjligt, så tveka inte att anmäla dig! Efteråt följer gemenskap tillsammans vid klubbstugan.

Föreningsdag

Slutligen vill vi bjuda in till en Föreningsdag i Gränna den 31 augusti. Då kommer ett antal av Grännas föreningar visa upp sina verksamheter för allmänheten. Gränna båtklubb kommer närvara med en av våra ”11 MOD”-segelbåtar, och vår önskan är även att kunna visa upp något från fiskesektionen. Vi önskar gärna bli några fler  från klubben som är med och visar och pratar om vår verksamhet och gemenskap. Hör gärna av dig till någon i styrelsen om du kan tänka dig att vara med!Vänliga hälsningar med önskan om en fin båtsommar, önskar styrelsen i Gränna Båtklubb!